Motion till Kyrkomötet
Gallring av digitala ministerialböcker

Mot 2005:60

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att se över SvKB (Svenska kyrkans bestämmelser) 2003:02 och om möjligt ändra gallringsbestämmelserna så att gallring av digitala ministerialböcker sker först när personakten gallras.

Motivering

En av kyrkobokföringens stora och viktiga delar är, utöver det som beskrivs i KsSkr 2005:11, att det är ett viktigt system i det pastorala arbetet i församlingarna.

Kyrkobokföringen innehåller förutom aktuellt medlemsregister även ett system för pålysningar, verksamhetsregister och ministerialböcker, dvs. ett händelseregister där kyrkliga handlingar registreras kronologiskt.

I SvKB (Svenska kyrkans bestämmelser) 2003:2 slås fast att ministerialböcker i digital form skall gallras efter senast 10 år efter uttag på papper i den församling där medlemmen var folkbokförd vid tidpunkten för den kyrkliga handlingen.

Det innebär att delar av informationen som vi har av en tillhörig tas bort och blir otillgänglig i datorsystemet trots att personen fortfarande är tillhörig och har en tillhörighetsrelation till Svenska kyrkan. Det är möjligt men inte praktiskt och alltid hanterbart att söka i arkiv efter papper som lätt kan finnas tillgängliga i datorsystemet om man inte gallrar bort dem.

För att kunna underlätta det pastorala arbetet är det viktigt att personakterna är så kompletta som möjligt i datorsystemet under tiden som en person är tillhörig Svenska kyrkan. Gallring av de digitala ministerialböckerna bör ske först när den kyrkotillhörige gallras.

Nyköping den 25 juli 2005

Stefan Landmark